Personalități marcante a Raionulu Ungheni

duminică, 24 martie 2024

Interviu // Ștefan Golimaz: Aș fi foarte bucuros dacă s-ar pune accent pe aceste tradiții pentru a fi transmise mai departe și nu a fi lăsate să moară

 Ștefan Golimaz născut la 27 octombrie 1956 este originar din satul Curtoaia, raionul Ungheni. Ramas la 14 ani fără tată a avut o copilărie grea, însă greutățile vieții și credința în Dumnezeu mereu l-au întărit. Căsătorit cu Ana Chitoroagă au crescut și educat 6 copii: 4 fete și 2 băieți, care la rândul lor copii, dăruind, astfel, 10 nepoți. Domnul Ștefan are o pasiune aparte pentru lozie si împletește cosuri din lozie, panere și corzine. 



Daniela Gorincioi: De unde vine pasiunea pentru a împleti coșuri și corzine din lozie?

Ștefan Golimaz: Pasiunea de a împleti coșuri și corzinele din lozie vine din tinerețe. Pe cînd eram proaspăt căsătorit, m-am dus la tatăl socru și am cerut o coșarcă, pentru că împletea și el. Atunci aveam nevoie și eu de o coșarcă pentru lucrul de pe lîngă casă, la care el mi-a spus: - Vino și te voi învăța cum să faci. Astfel vei avea și tu lucrul tău.

DG: Cine v-a învățat să împletiți coșuri și alte obiecte din lozie?

ȘG: Meșteșugul de a împleti, fie am învățat singur, fie am „furat meseria” care își are originea de la tatăl socru. Astfel, am îndrăgit această pasiune și de patruzeci și șase de ani, în fiecare an împletesc corzinele din lozie cu mult drag.



DG: De unde luați loziile? Cât de ușor le găsiți?

ȘG: Loziile le recoltez de pe dealurile din apropierea satului. Sunt unele locuri anumite unde pământul e mai umed, mai ales râpile pe unde curge apa. Toamna, după ce cad frunzele, tai fiecare lozie cu multă grija și astfel, totodată, mai sădesc alte bețe de salcie pentru a o înmulți și a creste lozie tânără și frumoasă.

DG: Cât timp vă ia să împletiți un coș, de exemplu? Dar panere și corzine?

ȘG: Coșul din lozie a fost o provocare venită din partea celor patru fete ale mele. Una din fete m-a rugat să încerc să-i fac un coș pentru Paște, să se duca la sfințit pasca. Așa că, într-o zi, am încercat și în câteva ore am dat viață unui coș minunat din lozie, dar până la urmă, am împletit ca amintire câte un coș la toate cele 4 fiice. Pentru a folosi timpul cu îngăduință, mă ajută mult soția, ea curăță loziile și astfel în 3-4 ore împletesc o corzină.


DG: Mai e loc în ziua de azi de astfel de tradiții moștenite din moși-strămoși?

ȘG: Eu sunt de părere că tradițiile nu trebuie lăsate să moară și sa se de-a uitării. Traditiile moștenite din mosi-stramoși trebuiesc păstrate în suflet și totodată transmise noilor generații, pentru că nici noi  nu suntem veșnici pe acest pământ, însă amintirea este vie mereu. Tradițiile ne sunt baza valorilor frumoase din sufletele noastre.


DG: Cum motivați tinerii din localitate să învețe meseria dvs?

ȘG: Pentru a învăța aceasta meserie este nevoie de multă dragoste, dorință și răbdare. Au venit în vizită elevii de la școala din satul vecin și le-am arătat cu mândrie pasiunea mea de suflet. Am fost invitat la Biblioteca Ungheni „Dimitrie Cantemir” și am organizat o expoziție cu lucrările mele. Apoi, am fost invitat de către nepoțica Victoria la șezătoare la grădinița Andrieș din Ungheni  și am împărtășit arta împletitului în lozie. Aș fi foarte mîndru să învăț pe cineva pasiunea și de a transmite amintirea mai departe, însă tineretul din ziua de azi nu prea are interes și răbdare.

[O postare a bibliotecii poate fi citită aici].

DG: Cum vă vindeți produsele?

ȘG: Produsele le vindeam înainte la oamenii din sat, din satele vecine, căci erau oameni gospodari care lucrau în agricultură și aveau nevoie de ele în fiecare gospodărie. Însă acum, dacă tineretul e plecat în străinătate, mă ajută fiica Ana cu vinderea lor prin intermediul internetului și a rețelelor de socializare. Astfel, lucrările mele ajung în toată Moldova, dar și peste hotarele țării, cum ar fi Italia sau România.


DG: Autoritățile locale sunt dispuse să organizeze un festival în vederea susținerii împletitului de lozie?

ȘG: Din păcate, așa meșteșuguri populare sunt date uitării, dar particip cu mare drag la fiecare festival la care sunt invitat. Aș fi foarte bucuros dacă s-ar pune accent pe aceste tradiții pentru a fi transmise mai departe și nu a fi lăsate să moară.


DG: Ce meșteșuguri v-ar plăcea să reînvie în prezent?

ȘG: Toate meșteșugurile populare care ne-au format ca  neam ar trebui sa fie păstrate și transmise din generație în generație... Însă, suntem în era progresului din toate punctele de vedere și ne conformăm cu realitatea. Dar nicicind nu voi da uitării pasiunii mele de suflet, astfel cât îmi va da Dumnezeu sănătate voi împleti coșuri și panere din lozie.



Un reportaj video realizat de Jurnal TV cu dl Ștefan Golimaz poate fi vizionat aici.

Echipa TELEMATINAL, a realizat un reportaj video, care poate fi urmărit aici.

Colegii de la ziarul raional Unghiul din Ungheni, de asemenea, au scris un reportaj fain care poate fi citit aici.

Secția Cultură din Ungheni a făcut o menționare despre meseria dlui Golimaz. Detalii - aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu